Ctení študenti, vitajte na poslednej prednáške tohto trimestra. Dnes sa budeme venovať téme zvyšovania kvality ľudského kapitálu v Slovenskej republike.
Pre začiatok si rozoberme školský systém. Už na základnej škole som mal učiteľa, ktorý sa priznal, že ho neprijali nikde inde, tak išiel na pedagogiku. Pre porovnanie, keď som bol v Spojených štátoch amerických, spoznal som chlapca, ktorého snom bolo byť učiteľom, pracoval a šetril si na školu.
Viete si predstaviť, aký dopad má na proces vzdelávania detí v škole to, či má pedagóg k svojej práci vzťah. Sám tiež poznám ľudí, čo chceli byť učiteľmi, ale vízia 500 eur ako nástupný plat a potom škriabanie sa tabuľkami ich odradila. Na druhej strane ani okamžité zvýšenie platových podmienok učiteľov by neznamenalo okamžité zvýšenie kvality vyučujúcich.
Päť rokov by trvalo nádejnému budúcemu učiteľovi, aby doštudoval vysokú školu a navyše by muselo byť pre neho voľné miesto na pracovnom trhu. Predstavme si, že vieme zmerať efektivitu učiteľa a za dva roky už máme presnú predstavu o tom, ktorí pedagógovia ak boli slabší, tak mali vôľu zapracovať na sebe, a naopak ktorí nepatria do škôl.
Potom narazíme na to, že priemerný vek učiteľa je vyšší ako 40 rokov a títo ľudia veľakrát nikdy nemali iné zamestnanie. Tento argument by odbory využili a je otázne, ako by sa zachovalo vedenie školy, nakoľko nie každý riaditeľ má manažérske schopnosti a zručnosti. Teda nemuselo by im ísť primárne o dobro žiakov , ako zákazníkov prijímajúcich službu, ale o dobro učiteľov.
Prejdime konkrétne na stredné a vysoké školy. Stredné školstvo ostalo zameraním výchovy ďaleko za potrebami trhu. Absencia akejkoľvek hospodárskej stratégie krajiny nedovoľuje plánovať budúcu potrebu zamestnancov v ekonomike a prispôsobovať týmto smerom štruktúru škôl.
Priestor pre zlepšenie by sa dal určite nájsť vo vedení mnohých škôl pri hľadaní partnerov pre praktickú výučbu študentov. Pre inšpiráciu sa stačí pozrieť do niektorých nemeckým podnikov, kde mladí ľudia získavajú prax zadarmo, prípadne za malú odmenu. Zamestnávateľ má pritom šancu vyškoliť si budúceho zamestnanca alebo si vyberať z tých najlepších. Každopádne, praxou získava študent kontakt so zamestnaním a obohacuje nadobudnutú teóriu.
Podobný systém by sa dal využiť aj pri preškoľovacích kurzoch pre nezamestnaných, kde by sa mal klásť dôraz, aby človek mal schopnosti reálne vykonávať danú pozíciu a pozícia, na ktorú sa školí by mala zároveň existovať na trhu práce.
Okrajovo sa ešte vyjadrím k otázke spoplatnenia vysokého školstva, ako kroku smerujúcemu ku zvýšeniu kvality vzdelávania. Nakoľko neplatí priama korelácia medzi množstvom vynaložených peňažných prostriedkov a kvalitou školy, tak si dovolím zapochybovať, že by študenti prosperovali viac z toho istého vzdelania, ak by si zaň platili. Sám som spoznal na škole niekoľkých vyučujúcich, ktorí to, čo robili, nerobili pre žiakov, avšak bez reálnej kontroly kvality nebolo možné nijako zatlačiť na ich výmenu. Týmto sa vraciame k rámcu načrtnutému na začiatku prednášky.
Ako sami vidíte v oblasti zvyšovania zamestnanosti nie je jednoznačné riešenie, ktoré by bolo akýmsi všeliekom. Namiesto toho treba vykonať veľa opatrení a zlepšení v mnohých konkrétnych oblastiach a to aj nad rámec všetkého, o čom sme sa rozprávali v tomto prednáškovom bloku. Dovidenia a ďakujem za pozornosť a váš záujem pri štúdiu prednášok 1. trimestra 4. ročníka Univerzity pre moderné Slovensko.
Diskusia
Počet príspevkov v diskusii je 5. Zobraziť celú diskusiu.
Kedy začnúnprednášky 2.trimestra 4. ročníka?
Mňa by tiež zaujímalo, ako sa uzavrie tento trimester…
Dobrý deň
Chcel by som upozorniť na to, že po absolvovaní všetkých prednášok a testov v 1. trimestri, 4. ročníka, systém na stránke UPMS neuzavrie trimester. Bolo by vhodné túto chybu opraviť. Ďakujem.
Situacia dnes uz zasla tak daleko, ze ludia, ktori bojuju za pravdu a ziadaju obycajnu diskusiu, musia stravit za tuto tuzbu celu noc v cele zadrzani. A tak sa z krajiny, v ktorej, ked si clovek nevsimal urazlive spravanie niektorych ludi, sa zilo slusne a peknym zivotom, stala zo dna na den krajina surovcov. Ako bude vyzerat buducnost sa da tazko predpovedat, ale panovi Miklosovi urcite nezabudnem to, ze ked sa UPMS tesila najvacsiemu zaujmu, tak mi nedovolil odprednasat ani len jednu prednasku o danovom systeme, ktoremu som sa vtedy venoval dopodrobna. Namiesto toho nam na UPMS zacal v druhom rocniku druheho trimestra prednasat pan Vano so svojimi dalekosiahlymi prednaskami, cim cela UPMS stratila na atraktivite a mnoho studentov odislo.
Mimochodom celkom pekna prednaska, len chybaju mi tam konkretne navrhy, pretoze to, ze niekto vie o probleme pekne rozpravat tak, ako nasi politici, to este neznamena, ze ho vie aj vyriesit. Ale rad by som napisal nieco k panovi garantovi.
Ked som vstupoval do diskusie na podu UPMS, mal som o Miklosovi este vytvoreny obraz z detstva, kedy som ho sledoval, ako v relacii Sito ukazuje grafy o zadlzenosti Slovenska a ako s Dzurindom v roku 98 vedie neunavny boj za pravdu. No prisiel rok 2002 a zavedenie jednotnej dane bol jasny dokaz, ze Miklos nema hlboke matematicke nadanie a ze hoci za tie roky pred kamerou uz dokazal pekne rozpravat, tak na kormidlovanie celeho statu nemal schopnosti. Jeho postava bojovnika za dobro bola vsak dokonale realizovana. Dokonca okolo roku 2008 navstivil spolu s Barabasom samotneho krala Bhutanu, proti jeho voli natocili film o Bhutane a hoci dostali otazku, ci ich netrapi svedomie, tak namiesto toho, aby film vymazali, ho pustili verejnosti.