Navoňaná zdochlina prezidentom?
Nedeľa, 23. 3. 2014
Reklama je navoňaná zdochlina, tak sa volá kniha Oliviera Toscaniho, fotografa a autora reklamných kampaní Benettonu.
Hlavným posolstvom tejto knihy, ale aj Toscaniho fotografií a kampaní, je demaskovanie neprirodzeného, falošného a umelo vytvoreného idylického sveta klasickej reklamy a poukázanie na rozpory a problémy skutočného sveta.
Presne tento rozpor zažívame aj v politike. Premiér Fico, aktuálne sa snažiaci o útek do prezidentského paláca, sa k takémuto, čisto marketingovému poňatiu politiky, otvorene prihlásil už dávno. Vyhlásil, že obdivuje Fedora Flašíka, pretože dokáže vyrobiť z vody kokakolu.
Príkladov na to, ako úspešne Fico predáva sám seba a svoju politiku, pričom v skutočnosti ide o „navoňanú zdochlinu“, by sa našlo veľa. Zaujala ma napríklad jeho schopnosť vytvoriť dojem úspešného výberu daní.
Uverili tomu všetci. Už od jesene minulého roka sú novinové titulky a televízne správy plné úspechov vo výbere daní, nová česká vláda sa inšpirovala úspechmi Slovenska v tejto oblasti, naposledy mi dokonca ekonomická novinárka poslala otázky, v ktorých sa opierala o túto „skutočnosť“.
Takže zopár faktov. V lete 2012 Fico teatrálne pred kamerami trhal posledný rozpočet Radičovej vlády (na rok 2012), pretože vtedy aktuálny odhad výberu daní bol horší, ako sme naplánovali (o 348 miliónov eur). O rok neskôr, v lete 2013, počas plnenia prvého rozpočtu druhej Ficovej vlády, bol však odhad plnenia daňových príjmov oproti rozpočtu horší dvojnásobne (o 708 miliónov eur). Fico mlčal, rozpočet sa netrhal. Potom prišlo mierne zlepšenie prognóz, avšak na jeseň predložený rozpočet na rok 2014 stále predpokladal v roku 2013 výpadok na daňových príjmoch vo výške 576 miliónov eur. Napriek tomu Fico s Kažimírom spustili mediálny kobercový nálet a narodil sa „úspech“.
Marketing je postavený na zlepšenom výbere DPH. Mlčí sa však o výpadkoch na priamych daniach, ktoré sú dôsledkom zrušenia rovnej dane. Aj výber DPH sa pritom dramaticky zhoršil za prvej Ficovej vlády a k zastaveniu tohto prepadu a začiatku obratu došlo už za vlády Ivety Radičovej.
Robert Fico dotiahol umenie politického marketingu takmer do dokonalosti. Myslím, že už dávno prekonal svoj vzor a nerobí z vody kokakolu, ale vodku. Obávam sa však, že z opice po nej sa bude Slovensko ešte dlho spamätávať. Útek do prezidentského paláca si Fico naplánoval preto, že mu dochádza voňavka. Nedovoľme mu to!